
IN THE COURT OF APPEAL, FIJI ISLANDS 
ON APPEAL FROM THE HIGH COURT OF FIJI 

Civil Appeal No. ABU0061/2005 
(High Court Civil Action HBC 511/2000S) 

BETWEEN: 

FIJI DAILY POST COMPANY LIMITED 
and 

RANJIT SINGH 
and 

MESAKE KOROi 

SAKIUSA RABUKA 
and 

VOLAU RABUKA 

Coram: Gallen, JA 
Ellis, JA 
Scott, JA 

Date of Hearing: 20 July 2006 

Counsel: N. Lajendra for the Appellants 
R. Chand for the Respondents 

Date of Judgment: 28 July 2006 

JUDGMENT OF THE COURT 

Appellants 

Respondents 

[1] In October 2000 the first Respondent was the Permanent 

Secretary for Justice. His wife, the second Respondent, was a 



dental therapist at the CWM Hospital. The first Appellant was 

and remains a limited company which owns a national 

newspaper "the Fiji Daily Post". The second Appellant was the 

newspaper's publisher and the third Appellant was the 

newspaper's acting editor. 

[2] On 22 October 2000 the Sunday edition of the newspaper (called 

"the Sunday Post") published an article on its front page under a 

prominent headline. The headline and the article were as 

follows: 

"EX-DIPLOMAT'S WIFE FOUND IN HOME RAID 

NEW YORK (Pacnews) - The wife and two sons of a 

former Fiji Diplomat were caught in a raid of a New 

York home suspected by police as the base for a 

migration racket. 

The Fijian woman, Mrs. Volau Rabuka is the wife of 

the former deputy head of the Fiji Mission in New 

York, Mr. Sakusa Rabuka. A lawyer by profession, Mr. 

Rabuka is now acting permanent secretary for justice 

in Suva. 

According to the Suva-based Pacific nevvs agency 

service PACNEWS, Mrs. Rabuka was in the United 

States legally. 

She was in New York to visit her two sons who are 

continuing their studies there,: PAC NEWS said. 

2 



The couple returned to Fiji when Mr. Rabuka's contract 

at the Fiji Mission in New York expired early this year, 

but the children remained behind to complete their 

education. 

PACNEWS says Mrs. Rabuka was visiting their two 

sons when members of the New York Police 

Department (NYPD) raided the house at the New 

York suburb of Queens. 

The house owners, former Fiji residents now residing 

permanently in the US were later charged in 

connection with an alleged green card racket. 

While details of the charges could not be obtained, it 

is believed the couple, Ratu Seru Cavuilati and his 

wife, Salote Cakobau were selling green cards in the 

pretext that buyers could become permanent 

residents of the US. 

The couple's Queens' home has been raided, seized by 

the US Government and the couple have been granted 

bail in the sum of FJ$500,000 (US$250,000). They 

will appear in court again in December. 

The raid also netted in four Fijian men who were living 

in the house with expired visas. One of the four 

included a rugby player. 

Arrangements are being made to deport the four 

home. 

3 



PACNEWS says Mrs. Rabuka and her two sons were 

not arrested in the NYPD raid. Mrs. Rabuka has 

sought assistance of the Fiji Mission in finding 

alternative accommodation for her children. 

It is not clear whether the Fiji mission could meet such 

requests and if such assistance have indeed been 

provided. 

A senior government official in Suva told PACNEWS 

that this is not the first time the couple have had 

problems with the law. The official said Salote 

Cakobau had similar problems in Vanuatu and Geneva 

while working for the United States. 

She has also worked for the International Monetary 

Fund in Washington DC." 

[3] The Appellants issued a writ and Statement of Claim in 

defamation in November 2000. They pleaded that in its natural 

and ordinary meaning, the article meant and was understood to 

mean, inter alia, that: 

"(i) The plaintiffs were also involved in and were a 

party to there allegedly involved in the selling of 

green cards and migration racket; 

(ii) That the plaintiffs being very educated and 

professional and ex-diplomat had criminal 

intentions and are untrustworthy, dishonest and 

4 



money making racketeers involved in the green 

card scam; and 

(viii)That the statement insinuates and imputes that 

the second plaintiff Mrs. Volau Rabuka was 

caught in a raid with her children which raid also 

netted in four Fijian men all being raided and 

netted by the New York Police Department from 

the same house they were all accommodating 

involved in the green card racket". 

[ 4] The Respondents pleaded that the allegations were false and 

malicious, in particular that the second Respondent was not in 

fact in the United States at all on the day that the raid took 

place, that she was never caught in any raid, that she had never 

sought assistance from the Fiji Mission in New York and that she 

had no knowledge of any green card racket. 

[5] The Respondents pleaded that they had requested the Appellants 

to withdraw and/or apologise for the defamatory allegations 

made against them but that they had failed to do so. As a result 

of the publication of the offending article the Respondents had 

been "greatly injured in their credit and reputation in the society 

and had been brought into public scandal, odium and contempt". 

They sought compensatory and aggravated damages, and in 

addition, exemplary damages of $200,000. 

[6] The Appellants, in a brief defence, admitted publishing the article 

in question. They, however, denied that the article conveyed the 

5 



meaning attributed to it by the Respondents or that it was 

defamatory. In the alternative it was pleaded that: 

"In so far as the words complained of consist of 

statement of fact, they are true in substance and in 

fact, and in so far as they consist made in good faith 

and without malice on the said fact which are a matter 

of public interest." 

[7] We are moved to observe at this point that although the 

meaning of the pleadings is sufficiently clear, counsel drafting 

them might have taken rather greater care to express 

themselves precisely and grammatically. 

[8] In Fiji, defamation actions are held by a judge sitting without a 

jury and on 1 September 2004 the action came on for hearing 

before the High Court (Pathik J). 

[9] Both Respondents gave evidence. The first Respondent 

explained that after the publication of the article he had tried to 

contact the second Appellant with a view to having the article 

withdrawn but was not successful. On the day following the 

publication of the article his solicitors wrote to the third 

Appellant pointing out the errors which it contained and seeking 

an unconditional apology. No reply was received and no apoiogy 

was published. The first Respondent also told the Court that the 

article had brought his integrity into question. His colleagues 

were asking whether he was fit to hold the position of Permanent 

Secretary for Justice. In the absence of an apology he was 

seeking damages. 

6 



[10] The second Respondent told the Court that she was not in the 

United States of America when the raid occurred. She had no 

knowledge of it at all but did know the couple whose home was 

raided: they provided accommodation and her children were 

staying with them. She told the Court that she was very much 

affected by the publication of the article. She was stunned and 

humiliated; the whole family was upset. 

[11] No evidence was called by the Defence. Both counsel filed 

written submissions and judgment was delivered on 8 July 2005. 

[12] The Plaintiffs' written submissions added little to the statement 

of claim. Mr. Chand suggested: 

"In reading the whole publication headed in the 

fashion and the prominence given by the [Appellants] 

and taking into account the whole of the publication 

the [Respondents] are equally implicated, as a party 

to the green card racket when the ordinary and 

natural meaning is attributed to the same. They were 

living there with the Cavuilati family and other illegal 

immigrants. The home was raided and seized by New 

York Police and Mrs. Rabuka and two children were 

found living there." 

[13] Counsel for the Defendants at the trial, Mr. S. Inoke, accepted 

that the article was partly factually incorrect, in particular when 

it suggested that the second Respondent was present in the 

United States and involved in the raid. He however suggested 

that: 

7 



" ... one must read the article as a whole and not just 

pick parts in isolation. Indeed the [Appellants] submit 

that not only have [Respondents] done this, they have 

adopted a legalistic type interpretation, and this is the 

reason why the [first Respondent] has come up with 

the contrived interpretation that the words do refer to 

him and are defamatory to him and his family." 

[14] Mr. Inoke also suggested that: 

"the words published by the [Appellants] which refer 

to the [Respondents] do not have the meaning that 

the [Respondents] allege, namely that they were 

involved in "a green card racket". The impression 

which an ordinary person reading the article would get 

is that the [Respondents] were just unfortunate to be 

in that particular place when the raid took place. 

There is nothing defamatory about that.. ... if anything 

this is nothing more than inaccurate reporting and as 

such is neither tortious nor actionable." 

[15] The two questions which the judge appreciated that he had to 

ask himself were first, whether the words complained of were 

capable of conveying a defamatory meaning and secondly, 

whether they in fact conveyed such a meaning (Jones v. 

Skelton [1963] 1 WLR 1362; [1963] 3 All ER 952). As is clear 

from the judgment taken in its entirety, both questions were 

answered affirmatively. The first Respondent was awarded 

$45,000, the second Respondent $38,000. The claim for 

8 



aggravated damages was dismissed. This is an appeal both 

against liability and quantum. 

[16] Seven grounds of appeal were filed. Their general thrust was 

similar to that of the written submissions filed in the High Court. 

Issue was not taken with the judge's careful analysis of the 

relevant law but rather the application of that law to the 

materials before him. It was argued that the judge had paid 

insufficient regard to a number of facts which the article made 

plain and which, it was submitted, nullified any prejudicial effect 

which the article right otherwise have had. 

[ 17] Mr. Lajendra emphasized that the article quite clearly stated that 

the second Respondent had not been arrested in the raid. It 

also stated that she was in the United States legally. He 

submitted that the article, considered in its entirety, did not 

actually impute any dishonesty or other improper motive to 

either of the Respondents at all. So far as the first Respondent 

was concerned, while he was indeed referred to, not least in the 

article's headline, on an accurate reading of the article there was 

no suggestion of any improper conduct on his part. 

[ 18] We consider that a remark by a former Vice President of this 

Court, Sir Trevor Gould in Ratu Mosese Tuisawau v. Fiji Times & 

Herald Ltd (1975) 21 FLR 149, 154 is apposite: 

"the difficulty is that a newspaper cannot expect to 

find its readers entirely logical." 

[19] Mr. Lajendra suggested that the judge ought to have specified 

the exact words in the article which he found to be defamatory. 

9 



We do not agree. While the judge did, in fact, make it clear that 

he found that the most damaging aspect of the article to be the 

allegation that the second Respondent had been found in the 

raid, when in fact she was not present at all, we do not think 

that it was incumbent upon him to do more than fairly look at 

the whole article and its contents from the view point of the 

reasonable Fiji reader and come to a conclusion that the article 

either was, or was not, defamatory. 

[20] It is settled law that a new trial will not be granted on the 

ground that the verdict of a jury is against the weight of the 

evidence, unless the verdict was one which a jury, viewing the 

whole of the evidence reasonably, could not properly find 

(Metropolitan Railway v. Wright (1886) 11 App. Cas. 152). The 

principle is not significantly modified when the case is tried by a 

judge alone (see Benmax v. Austin Motor Co. [1955] AC 370). 

[21] In the present case the judge carefully examined the article 

complained of. We have the opportunity to do the same. In our 

view it was plainly open to the judge to come to the conclusion 

which he reached and accordingly the appeal against the finding 

of liability must fail. 

[22] So far as damages are concerned Mr. Lajendra suggested that 

the sums awarded had been "plucked out of thin air" and were 

wholly excessive. He suggested that the amounts awarded 

should be reduced to between $5,000 and $7,500. 

[23] As will be seen from the judgment, a number of factors were 

taken into account when the awards were being assessed. 

10 



These included the fact that the first Respondent held a 

prominent and highly trusted position as Permanent Secretary 

for Justice. Any suggestion of impropriety on his part was 

obviously very damaging. Secondly, the judge found that the 

publication of the article was irresponsible and careless. Thirdly, 

no correction or apology was forthcoming. Had an apology been 

promptly published as requested, the libel would not have been 

repeated in another newspaper in Fiji. 

[24] The judge also took guidance from the somewhat similar 

circumstances in the English case of Kiam v. Neil and Anr (Times 

Law Reports 26 July 1996). In that case an award of £45,000 

was made. The judge pointed out that the very low awards 

given by the Courts in Fiji in the past, amounting to merely a 

few hundreds of dollars, had done little to deter the media's 

temptation "to indulge in misreporting". Having taken all those 

matters into consideration he arrived at his award. 

[25] Although an award of damages by a Judge sitting alone will be 

more readily upset than the award of a jury, damages in 

defamation cases are essentially a matter "of impression and 

commonsense" (Davies v. Powell Duffryn [1942] AC 601, 616). 

The Court of Appeal will not generally interfere unless the Judge 

has misapprehended the facts, has taken into account irrelevant 

factors or has applied a wrong principle of law (see e.g. Truth 

(NZ) Ltd v. Bowles [1966] NZLR 303). 

[26] In this case we are not satisfied that it has been shown that a 

wholly erroneous estimate of the damage suffered has been 

made and accordingly the appeal against quantum also fails. 

11 



RESULT: 

1. Appeal dismissed. 

2. Respondents' costs assessed at $1,000. 

Solicitors: 

R. Patel and Co. for the Appellants 

Ram Chand & Co. for the Respondents 

12 

A.-/Lf) C--­
Ellis J.A. 

//~✓~, 
/ Scott J.A. 


